Draver in de kijker: Unique Normand & Jolien springen de sterren van de hemel

Foto's: archief Jolien

Via Facebook zag ik ze al regelmatig voorbij springen. Een Vlaams meisje met een mooie zwarte Draver, die als een echt team over de hindernissen gaan. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik vroeg Jolien voor deze blog iets meer te vertellen over haar en haar Unique Normand! 

Jolien: “Het begon allemaal toen ik op zoek was in 2008. Ik was net geen 12 jaar en werd te groot voor mijn pony, dus mijn ouders en ik gingen op zoek naar een paard. Ik ben verschillende paarden gaan testen, maar er was niet echt een klik met één van die paarden. Tot mijn mama via een zoekertjessite een mooi zwart paard vond met de naam Unique. We zijn hem gaan proefrijden en ondanks dat hij op hol sloeg en ik er af viel, was er direct een klik. Ik ben dan nog een tweede keer gaan rijden en dan pas ben ik ook te weten gekomen dat Unique een Franse Draver was. Op dat moment hebben we ook een sprongetje meegenomen en toen wist ik het zeker: ik wil dit paard kopen. Er volgde nog een derde testrit met Unique, en toen hebben we hem gekocht. De dag erna zijn Unique en ik direct op ponykamp vertrokken voor een hele week, wat onze band al direct versterkte."

 

"Ook gingen we van bij het begin elke week op ook les. Na een aantal weken ging het springen in draf vrij goed en zijn we begonnen met onze eerste jumping (50-60 cm). Dat was niet gemakkelijk in het begin want Unique was bang van de muziek, wat door het te blijven doen wel verbeterde. Hij was uiteindelijk ook nog maar 4 jaar! Het volgende seizoen zijn we naar 70-80 cm gegaan, nog altijd in draf springen. We hebben in de manege heel veel geleerd, maar het niveau ging daar niet hoger dan 70 cm. Op een bepaald moment ben ik dan thuis op mezelf verder gaan oefenen. Vanaf dan ging het vrij snel en zijn we naar 80-90 cm gegaan (in galop). Daarna ging het steeds in stijgende lijn, vooraleer ik het wist zaten we aan 1m-1m10. Ik had nooit gedacht dit springniveau te bereiken."

 

"Niet alles was rozengeur en maneschijn, ik heb heel veel kritiek gehad over Unique als Draver, maar ook over de manier waarop ik met Unique reed. Ik kreeg kritiek als: “Die kan niet galopperen, dat soort paard is niet geschikt om hoge parcours te springen, jouw stijl trekt op niks, je forceert dat paard,…”. Gelukkig is dat verbeterd in de loop van de tijd en mensen beginnen ons meer en meer te respecteren. Ik vind het persoonlijk ook heel leuk dat ik zoveel leuke reacties krijg uit de Draversgroepen op Facebook. Ik ben zo blij wat we al allemaal hebben bereikt: prijzen halen tijdens Jumping Mechelen, verschillende overwinningen en ereplaatsen op provinciale wedstrijden, jumping zonder zadel, gaan wandelen aan zee,… Ondertussen is Unique er al 13 jaar en zou ik hem voor geen geld van de wereld willen missen. Ik ben ook wel trots dat we het tegendeel van de vooroordelen kunnen bewijzen, namelijk een Draver kan wel springen en springt zelfs beter dan vele echte springpaarden. Unique zit wekelijks in de prijzen op jumping. Onze band is uiterst sterk, we zouden voor elkaar door het vuur gaan. Unique zal namelijk ALLES doen om toch met mij over elke sprong te geraken!”

Jolien & Unique in beeld!



 
 

 


Nog een paar leuke weetjes over dit top-team: 
  • Jolien kan alle dagen van Unique genieten, want ze heeft hem aan huis staan! Haar zus rijdt ook jumping. In totaal hebben ze 5 paarden en 2 Shetlandponies.
  • Tussen de wedstrijden door, besteedt Jolien in haar training aandacht aan dressuurmatig trainen voor soepelheid en spieren en aan galoptraining voor de conditie.
  • Ze rijden voornamelijk op regionaal niveau, in de zomer bij HROV. In de winter doen ze ook mee aan de selecties voor jumping Mechelen, op nationaal niveau.
  • Unique en Jolien waren geselecteerd voor jumping Mechelen eind december 2021. Van de 250 deelnemers aan de preselecties, waren er 60 combinaties geselecteerd. Daarvan waren zij 19e! Door de Covid-maatregelen is Jumping Mechelen 2021 afgelast. Als alternatief mogen ze in Lier deelnemen aan de finale 1m bij de senioren op woensdag 29 december 2021.
  • Jolien kijkt enorm uit naar haar meerdaagse jumping met Unique in de tweede week van deze kerstvakantie. Ze gaan daar vijf dagen overnachten en in totaal drie keer springen. Best wel spannend want Unique heeft nog nooit vijf dagen op stal gestaan. 
  • Je herkent Jolien & Unique op wedstrijd aan hun teamkleur: koningsblauw!
  • Het springrecord van Jolien met Unique is 1m40 en op wedstrijd is het hoogste parcours dat ze sprongen 1m20 (foutloos). 
  • Dankzij Unique is er voor Jolien ook nog een mooie droom uitgekomen: een eigen veulen! Unique en zij hadden namelijk op jumping een dek gewonnen. Jolien heeft één van hun eigen merries laten dekken en ondertussen is het veulen 2,5 jaar; een merrie met de leuke naam 'Twice'! Ze doet het al goed op het vrijspringen, dus Jolien kijkt er naar uit om in de zomer van 2022 ook met haar aan de slag te kunnen gaan!

Een duo dat samen is opgegroeid en plezier heeft in wat ze doen. Een mooi verhaal om vooral te blijven geloven in jezelf en je paard en in wat jullie samen kunnen!

Heb jij als lezer ook genoten van dit verhaal? Laat gerust een reactie achter!
Meer lezen over Dravers? Selecteer dan het label 'Draver' op deze blog of ga naar teamvantroje.be.

Groetjes, Ivy.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Een jaar met Orror

Dubbel Draverplezier

Op welke kosten reken ik voor mijn wandelpaard?