Koeien drijven met mijn Draver!

Foto's: Sylvie Bauwens, Katja Sadouni, Ilse Matthijssens, eigen archief

Iedereen heeft zijn interesses en talenten. Dat geldt voor mensen, maar zeker ook voor dieren. Als paarden-, maar ook hondenbaasje vind ik het zelf leuk om te ontdekken wat mijn dier motiveert en enthousiast maakt. Dit op basis van zijn gedrag en houding en eigenlijk ook verder kijkend dan het ras of doel waarvoor hij gefokt is. Zo ben ik met mijn hondje recent gestart met een lessenreeks detectie, waarbij we leren zoeken naar een specifieke geur. Niet het eerste wat je zou denken dat hij leuk vindt, als je hem ziet. Mijn hondje is namelijk een Maltezertje, zo’n schattig wit pluizenbolletje wat de meeste mensen onder de categorie schoothond plaatsen. Dat ís hij ook, maar daarnaast is hij ook een stoer hondje wat graag op verkenning gaat. Al sinds hij puppy was, is hij enorm bezig met zijn neus. In een klassieke hondenschool speelde mij dit parten, omdat hij snel zijn interesse in de les verloor en meer bezig was met de geuren op het terrein. Bij toeval werd ik getriggerd door een reportage waarbij een atypisch hondenras in een aantal maanden tijd werd opgeleid om mensen op te speuren op een afstand van 300 meter. Er bleek in mijn omgeving ook op korte termijn een reeks detectie te starten en zo is de bal aan het rollen gegaan. Rufus vindt het alvast geweldig en zodoende ik ook. Laat mij dit nu ook terug bij de paarden en bij mijn Ulaan brengen…

Bron: Archief van de Ned. Draf- en Rensport

Ulaan is een Draver met een goede afstamming. Zijn vader, Park Ridge Lobell, was in de jaren ‘90 een goed koerspaard met een grote winstsom en ook zijn moeder kwam uit een goede bloedlijn. Hij is dus gefokt voor de drafsport. Ulaan had hiervoor echter niet het talent in huis. Zo is hij op 4-jarige leeftijd ook bij mij gekomen als ‘wandelpaard’. Zoals je al kon lezen in mijn blogs over de ankerpunten of het weekschema, hecht ik een groot belang aan variatie in de training van mijn paard. Zo moet voor mij een veilig en gezond wandelpaard in eerste instantie een goede basisconditie en bespiering hebben, maar ook gehoorzaam zijn. Bijkomend, heb ik dit in de loop der jaren al afgetoetst in verschillende omstandigheden of contexten. Zo hebben Ulaan en ik naar brevetten toegewerkt en deelgenomen aan endurance wedstrijden en hou ik steeds ogen en oren open voor mogelijkheden die ons ook weer een nieuwe impuls kunnen geven. Het internet is daarvoor een dankbare inspiratiebron en zo was mijn interesse ooit via een forum gewekt voor het werk met koeien. Op één van onze wandelingen, kwamen Ulaan en ik op een dag ook een loslopende koe tegen en ik merkte dat het wat met hem deed. Hij was er toe aangetrokken om de koe te volgen en het was fascinerend om te ontdekken hoe deze ook op ons reageerde. Op dat moment heb ik aan Ulaan en mezelf beloofd, als de gelegenheid er zich ooit toe deed om met koeien te gaan werken, we dit ook gingen doen!


Leuk plan, maar waar doe je dat in België? Wel, in 2018 deed de kans zich voor! In de Oostkantons van België, is er een privé domein waar een aantal kuddes Galloway-koeien gehuisvestigd zijn. De eigenaren van dit domein, stellen dit af en toe open voor clinics en zo zakten wij via één van mijn lesgevers voor de eerste keer af naar deze geweldige plek! Op dag 1 werd er wat voorbereiding gedaan rond body control; zowel op de grond als in het zadel. Je moet namelijk samen met je paard bepaalde manoeuvres maken ten opzichte van de koeien, maar ook naar elkaar toe. Als groep van paarden, werk je zo ook vaak samen om een omheining te vormen rond de koeien en erover te waken dat er geen koeien ontsnappen. Daarnaast zijn er bij het drijven zelf ook een aantal zaken waarmee je moet rekening houden; je moet je paard zijwaarts en achterwaarts kunnen bewegen, voor- en achterhand kunnen verzetten en er zo ten allen tijde voor zorgen dat de koe nooit haaks op je paard komt te staan. Dit om te vermijden dat de kop van de koe in de flank van je paard komt, de meest kwetsbare zone. Gebeurt dat toch, dan zorg je steeds dat je paard ‘face to face’ komt te staan met de koe, tot deze terug wegkijkt. Vanaf dag 2 werd het werk met de koeien opgebouwd. Eerst leerden onze paarden uit een kudde van 2 om een koe te ‘targetten’. Als ruiter kies je de koe en richt je je aandacht en dus ook je paard daar naar toe. Doordat een koe een bewegend wezen is, zal je paard hier op reageren. Sommige paarden hebben in eerste instantie wat schrik en de neiging om achteruit te deinzen. Waar je eigenlijk naar toe wil geraken, is dat je paard nieuwsgierig wordt en de koe wil gaan volgen. We leerden hiermee ook de ‘persoonlijke ruimte’ van de koe verkennen. Hoe dicht mag/kan je gaan tot ze in beweging komt. Dit kan van koe tot koe verschillen, maar ook van moment tot moment. De drijfzone van een koe ligt op haar schouder. Daarmee werk je dan ook om haar een bepaalde richting uit te sturen. Een begeleider hierbij die ervaring heeft met ruiter-paard combinaties (want soms zit de schrik ook deels bij de ruiter) én met koeien, kan dit wel vlot tot een succes brengen! In de volgende sessies verhuisden we met de groep paarden en een grotere kudde koeien van de omheining, naar het midden van een groot veld. We leerden de kudde doorsnijden en er dan ook één koetje uit kiezen (cutten). Op de laatste dag sloten we af met het uit de kudde halen van één koe, deze werd buiten de groep met paarden gedreven en dan maakten koe en ruiter/paard samen een ronde rondom de cirkel paarden. 

Links: leren sluiten van een 'omheining' van paarden - Rechts: leren om een koe te 'targetten'

De kudde doormidden snijden

Links: in open vlakte met de paarden een omheining maken rond de kudde
Rechts: een koetje uit de kudde halen (cutten)

Wauw, wat een ervaring! Ik was zo fier op Ulaan. Hij is een geboren koeiendrijver, in het lichaam van een Draver! En op zich ook weer niet vreemd.. Toen ik het er over had met mijn lesgeefster, plaatste zij dat ook weer in de context van de drafsport (waar ze overigens ook zelf een achtergrond in heeft). Dravers worden namelijk ook gefokt om een plekje te zoeken in een kudde paarden in de koers en een tegenstander te ‘targetten’ of verdrijven. Ze moeten daarvoor ook wel de juiste mindset hebben en worden daar in het fokproces ook op geselecteerd. In alle geval was het voor mij een droom die was uitgekomen dit samen met Ulaan te kunnen doen. Dat hij er dan ook nog het plezier in had, waar ik op gehoopt had, was helemaal geweldig! Ogen en oren open voor een volgende kans dus!

De kudde terugbrengen naar de weide

Die kwam er in 2021! In plaats van 3 dagen trokken we van deze keer voor 5 dagen naar hetzelfde domein. De ervaring van de vorige keer hadden we al in onze zak, dus voor mij was het vooral uitkijken naar wat aanvoelt als ‘speeltijd’: het werken met de koeien. Aan Ulaan voelde ik het direct: hij weet wat zijn job is! Dat gevoel van een duidelijk doel, hebben we overigens beiden ook nodig om goed te kunnen focussen. En ja, het was ook gewoon terug plezant! Het moment dat je als ruiter een koe kiest uit de groep en je paard het voelt, maar ook de koe draait een oor naar jou als teken om aan te geven dat ze het weet… en dan doen wat je moet doen: de koe uit de kudde drijven! Het is gewoon een heel bijzondere ervaring vind ik, om als mens zo’n interactie te initiëren en er deel van uit te maken. En dan voelen dat mijn paard er ook zo blij en fanatiek van wordt, is gewoon helemaal geweldig. Tijdens één van de sessies hadden we een koe uit de groep gehaald en terwijl Ulaan deze met een kordate blik weg wees, stak hij ook nog even een voetje uit richting de rest van de kudde om duidelijk te maken dat zíj op hun plek moesten blijven. Heerlijk, vond ik zijn reactie!

De kudde drijven met de groep




Sfeerbeelden



 


Mijn heerlijke fanatieke paard




Zo’n ervaring vind ik zelf super verrijkend! Het vraagt veel teamwork en is weer eens op een andere manier de samenwerking met je paard beleven. Ook voor het paard zelf kan het een positieve boost geven om iets nieuws te doen en dan zeker als het ook nog blijkt (zoals bij Ulaan) dat hij er goed in is! Alleen maar goed voor het (zelf)vertrouwen van paard en ruiter! ... Of hond en baasje ;-)

 

Mijn boodschap naar jou met dit verhaal: durf ‘out of the box’ te denken, los van ras, discipline of doel waarvoor je dier gefokt is. Talent kan soms ook in een onverwacht en ander hoekje 
zitten! Welke droom wil jij nog met je paard/dier realiseren? Laat het weten in de reacties!
Meer lezen over Dravers? Selecteer dan het label 'Draver' op deze blog of ga naar teamvantroje.be.

Groetjes, namens Ulaan en mezelf,
Ivy


Reacties

Populaire posts van deze blog

Een jaar met Orror

Dubbel Draverplezier

Op welke kosten reken ik voor mijn wandelpaard?